Markedsføring på Google og sosiale medier

Markedsføring på Google og sosiale medier

Category : Markedsføring

Markedsføring på Google eller SEM står for Search Engine Marketing betyr egentlig markedsføring på alle søkemotorer. I tillegg til Google finnes det andre søkemotorer som Bing og Yahoo, men Google er den som dominerer.

SEM har to komponenter: SEO og PPC

SEO står for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimalisering. Dette er tiltak som har hensikt til å sørge for at din side kommer høyt opp som mulig i det organiske søketreff på Google

PPC står for pay-per-click og er betalings modell for annonsering på Google.

SERP står for Search Engine Result Page eller søkeresultatside på Google.

Når vi søker så får vi treff i to forskjellige databaser. Google sin søkeindeks som består av stor del av alt innhold på Internett og annonsedatabasen med betalte annonser.

Resultat på søkeord eller fraser har forandret seg over tiden, den inndeles i fire elementer. Øverst står betalte annonser, til høyre vises ofte en faktaboks og under de betalte annonsene finner vi de organiske treffene. Hvordan de organiske treffene rangeres bestemmes av søkemotorens algoritmer.

Målet er å få nettstedet vårt øverst på søkemotorens resultatside. Da vil relevante kunder finne og kontakte oss når de søker etter produkter eller tjeneste som er relatert til virksomheten vår. Det vil si høyere søkerangering oversettes til flere leads og inntekter til virksomheten vår.

Det som er felles for alle søketreffsidene er at de er en blanding av annonser og ekte søk. Det vil si det er to måter man kan fremme et budskap, enten ved å betale for annonse eller ved å arbeide for å få gode og gratis oppføringer. Ca. 70% av trafikken på Google er det organiske søketreffet mens 30% treffer på annonser. Det er forskjellige ting vi søker på, hvis vi skal kjøpe nytt TV da kommer vi til

å kikke mer enn 30% på annonsene, men hvis vi søker på «hud utslett« da er det mer enn 70% som ser på det organiske søketreffet.

Det som er mer lønnsomt er å være synlig i det organiske søkefeltet enn å kjøpe annonser. De aller fleste velger å ha så god organisk synlighet som mulig og supplerer det med annonser på enkelte søkeord.

PPC- annonsering på Google

Betalt annonsering på Google eller Google AdWords 

PPC er en utmerket strategi for å beholde tilstedeværelse i søkeresultater, men det er viktig å engasjere seg for å øke rangering med SEO. Det er mange som har bare denne annonseringen på nett men hvis de kunne legge til SEO så kunne de utrette enda mer.

Hvis man ønsker å øke rangeringen raskt kan PPC drive relevante leads til nettstedet ditt med en gang annonsen din går live. Det beste med Google ads annonsering er at du betaler bare når folk klikker på annonsen din, det betyr at du ikke kaster penger selv om folk som ikke er interessert ser annonsen din. Annonsering på Google er avansert, det vil si vi har målrettingsalternativer som lar oss finjustere annonsen vår mot målgruppen vår.

Vi kan segmentere og velge ut målgruppen ut ifra demografi, plassering eller typen enhet de bruker.

Annonsøren selv bestemmer hvor mye han ønsker å by for et klikk, hvis det er flere som ønsker å annonsere på et søkeord vil en kombinasjon av pris og kvalitetsscore bestemme rekkefølgen annonsene kommer på.

Quality Score er et tall mellom 1 og 10 som Google bestemmer, tallet bestemmes av hvor relevant landingssiden er i forhold til søkeord og teksten i annonsen. Annonsøren kan sjekke i GoogleAdWords hvor høy Quality Score er på den enkelte annonsen. Annonserekkefølgen styres av en rangering som kalles Ad Rank. En annonse som få kunder klikker på vil få en dårlig Quality Score.

For å lykkes med Google AdWords er det tre faktorer som er viktige:

  • Søkeord

Annonse på Google knytter seg til et søkeord eller søkefrase. Vi har bestemt oss å selge naturlig kosmetikk og vi skulle gjerne at annonsen skulle komme opp når kunden søker: naturlig kosmetikk, naturlig natt krem/ dag krem/, og en rekke andre søk

  • Annonsetekst

Formatet på annonseteksten på AdWords er 30+ 30 tegn på overskriften og til sammen 80 tegn på teksten under.

  • Landingsside

Landingsside er den siden brukeren kommer til når han klikker på annonsen. Det er mange som har dårlig landingsside, derfor vil ikke AdWords fungere som forventet.

Søkemotoroptimalisering (SEO)

SEO er svært effektiv markedsføring hvis den gjøres riktig.  SEO refererer til en rekke strategier som er designet for å øke din rangering, det vil si at det er en strategi som tar i bruk algoritmer og Google bots og får de to å samhandle med nettsiden vår og treffe folk som søker etter produktene/tjenester vi selger.

Det viktigste er å nå til folk, fordi 75% av mennesker som søker har ikke lyst å se mer enn første side på Google. Selv om vi har den best designede nettsiden men hvis den ikke kommer på Googl sin første side vil de fleste aldri finne produktene dine uten at man betaler dyrt for det. Bedrifter som gjør det bra bruker store ressurser for å holde seg på første side til Google, de bruker sine viktigste søkeord.

Hvordan rangere og komme seg høyere i Google?

For å rangere høyt i søkeresultatene kan vi bruke mange SEO strategier:

  • Lage kvalitetsinnhold som vi gi svar på kundenes spørsmål
  • Page speed, renskriv nettstedets kode og forbedre lasting av siden
  • Få blacklinks fra anerkjente nettsteder
  • Forbedre nettstedets design og navigasjon for å forbedre brukerens opplevelse

Markedsføring

For å øke søkerangering og hjelpe potensielle kunder til å lære mer om virksomheten vår må vi inkludere innhold i vår digitale markedsføringsstrategi. Godt innhold, tracking på siden og godt designet brukeropplevelse gir større avkastning enn tradisjonelle markedsføringskanaler.

En viktig del av innholdsmarkedsføring består av kvalitetsinnhold. Kvalitetsinnhold inneholder målrettede søkeord som er relatert til virksomheten vår og svarer på kundenes spørsmål som igjen hjelper oss å oppnå høyere rangering.

Sosiale medier

Det å vare synlig i sosiale medier er like viktig som synlighet i søkemotorene. De fleste re synlige på sosiale medier og bruker kanaler som: Facebook, Instagram, YouTube, Snapchat, LinkedIn . Dette er de største plattformene der vi kan markedsføre vår virksomhet.

På sosiale medier møter vi eksisterende og fremtidige kunder, vår oppgave er først og fremst å skape relasjoner med dem, svare på spørsmål om produkter/ tjenester direkte på sosiale medier.


Leave a Reply