Dybdeinnlegg om digital markedsføring

Dybdeinnlegg om digital markedsføring

Category : Markedsføring

Når jeg møter nye selskaper for å gi dem råd om vekst, det første spørsmålet jeg får er: “Hvilken taktikk skal jeg bruke til å vokse virksomheten min?” Først ville jeg prøve å gi et svar. Men det føltes aldri riktig. Tross alt, jeg bare møtte denne personen og visste nesten ingenting om deres virksomhet eller kunder. Enda viktigere selv om jeg begynte å innse at spørsmålet vanligvis stammet fra søket etter en hemmelighet, eller tips om en vekst taktikk som skulle låse opp deres vekst problemer. Mitt svar på det spørsmålet siden da har endret seg. Jeg trekker skuldrene og sier “Jeg aner ikke.” Mitt svar nå er vanligvis møtt med et blikk i ansiktet som om jeg bare slo vinden ut av seilene deres. Etter at jeg forlater den pinlige stillheten hengende i noen øyeblikk, følger jeg opp for å be dem slutte å lete etter taktikk først, og istedenfor å begynne å fokusere på å etablere en vekstprosess.

Det er 4 følgende grunner til at jeg legger vekt på prosessen først og taktikk andre.

1.Growth Is The Sum Of A Lot Of Small Parts

Internett elsker å få innsikt over historier om vekstkurver som ser ut som nedenfor. Som et resultat alle har en tendens til å fokusere sin oppmerksomhet på hva som skjedde rett før det ser ut som veksten begynte å eksplodere. Nok en gang, på jakt etter den eneste tingen som låste opp en eksplosjon av vekst. Hva vi egentlig bør være interessert i var hva var alle de tingene de gjorde før det punktet i kurven? Hva er alle de tingene de gjorde etter for å holde den veksten i gang? Hvordan fant de alle disse tingene?

Realiteten av vekst er at det aldri er en sølvkule. Dette betyr ikke at du ikke vil ha eksperimenter som gir bedre resultater. Det vil du absolutt. De fleste avvik skyldes kombinerte lærdommer av en haug med tidligere eksperimenter. De kommer fra å kjenne kanalen, produktet og kunden bedre enn noen andre på markedet og ta informerte risikoer basert på disse erfaringene. Folk som har en tendens til å fokusere på taktikk først, har en tendens til å også se etter sølvkuler. De hopper rundt til den nyeste og største taktikken eller kanalen de hørte om å lete etter potten av gull på slutten av regnbuen i stedet for å sette tid i å lære av eksperimenter og ta smarte beslutninger basert på disse erfaringene. De skraper overflaten i en haug med forskjellige områder, men borer aldri dypt nok til å finne oljen.

Konklusjon: Du trenger en prosess som kontinuerlig skal generere nye vekstideer, teste dem effektivt, lære av dem effektivt og bruke disse lærdommene til å navigere mot å låse opp kontinuerlig vekst.

My Conclusion: Since there is no constant growth, at some point the growth will stop or turn direction and start to go down. It may happen for a short period of time, we can call this points for milestones or separators of growth. We can analyze these micro processes between separators, not separators themselves, evaluate them, ask questions and find the answers for each of them. With these answers we can build a picture that we can better understand and draw conclusions which will make it easy for us to make a better decisions next time.

2.Rate Of Change akselererer

Hvis du ser på de siste 18 månedene, har hver store kundeoppkjøpskanal gått gjennom noen grunnleggende endringer. Her er bare noen av kanalene med noen av endringene:

Hva fungerte på Facebook for 3 måneder siden, fungerer ikke i dag. Det som fungerer i dag, vil sannsynligvis ikke fungere på 90 dager. Det samme gjelder for nesten alle store kanaler. Noen er tregere å endre enn andre, men det er sikkert en ting som de vil endre ettehvert. Hvis du ser på et makronivå de siste 15 årene, finner du to viktige trender. En, nye kundeoppkjøpskanaler vises raskere (diagrammet nedenfor plotter bare virale kanaler, så det er faktisk mer).To, sykluser av effektivitet skjer mye raskere.

Endringstakten i kundeoppkjøpsverdenen er rask, og den øker i fart. Vekstlagene må bli bedre og raskere samtidig for å ligge i forkant av konkurransen.

Konklusjon: Taktikk blir utdatert ekstremt raskt. Du trenger en prosess som kontinuerlig kan tilpasse taktikken din til det skiftende miljøet.

My Conclusion: Not all tactics have a need for change, some tactics works just fine and these should we keep and combine with new tactics or part of not working tactics, it is something like tactic mutation there only parts that do not adapt at the certain moment and do not works that need change to be adapted in to the working tactics or their parts. Let for example say that Facebook shop platform does cover only 30% of markets digital friendly potential, we do not know what else or what more their platform could cover, maybe they missing a major part that still is not recognized, we can se these behaviors if we look back before shop platform was established in Facebook. At this time in past Facebook potential was 100% covered. Compered with the present time we can see that Facebook potential in the past was not fully covered, as it is today. Adapting to marked needs is crucial factor in order to survive and gain new costumers. This means that Facebook did not change tactics, it just adapted their tactics to new marked needs and improved their functionality.

3.What Works For You,

Hva fungerer for deg vil kanskje ikke fungere for andre Hvis du er som meg, du sannsynligvis leser mye materiale om hva andre gjør for vekst. Det er en nøkkel når du gjør dette. Ta alt du leser som inspirasjon, ikke resept. Publikummet ditt er annerledes, produktet ditt er annerledes, og du kan se at forretningsmodellen din er annerledes.

Konklusjon: Du trenger en prosess som skal avdekke den unike kombinasjonen av ting som fungerer for produktet, publikummet ditt og forretningsmodellen din.

My Conclusion: Maybe some things that work for others will not work for me, maybe some things will work. We can adjust to the others processes and change only things that do not work for us, for example we can change the way things are presented or advertised to some groups of costumers, we may change the advertising and adjust it to our costumer group that did not worked before with old advertisements. It is valuable to keep working processes and only fixing dem a little bit then it is to creat a new ones from scratch. Here can we save a lot of resources.

4.You Need A Machine

Suksess for et vekstteam er ikke å finne en eneste vellykket vekst taktikk. Suksess er å bygge en vekstmaskin. En vekstmaskin har tre komponenter:

1.Skalerbar

2.Forutsigbar

3.Gjentagende vekst-maskin

En maskin er bygget for å produsere en stadig voksende engasjert brukerbase. Maskinen behandler taktikker. Prosessen lager maskinen.

Konklusjon: Taktikk først er å sette vognen foran hesten. Du trenger en prosess som vil hjelpe deg med å bygge en skalerbar, forutsigbar og repeterbar vekstmaskin.

My Conclusion: I could add one more factor to this machine and that is adjustable right after predictable. If we can add this factor to the growth machine we could adapt us to the different markets, costumer groups, products, prices and growth development rate.

Elements Of A Good Process

Vi bruker en bestemt prosess som jeg opprettet som er en del av gamle skolen Scientific Method, delvis Lean Startup, delvis mine egne innslag. Det er ingen rett eller perfekt vekstprosess. Den viktige delen er bare å ha en, holde seg til det, og forbedre den over tid.

Jeg tror at hver vekstprosess bør ha noen viktige elementer:

1.En måte å sette store mål mot de områdene som påvirker veksten din mest mulig.

2.En strukturert måte å stadig komme opp med vekst ideer og eksperimenter

3.En måte å prioritere disse eksperimentene

4.En måte å effektivt designe disse eksperimentene

5.En analyse av alle eksperimenter om den lyktes eller mislyktes

6.Deling av læringer på tvers av teamet og implementere dem tilbake i eksperimentlisten.

Få de 6 tingene riktig, og jeg tror du er på rett vei til suksess.

What is special about process?

Jeg får dette spørsmålet mye. Jeg blir også bedt om maler av alle dokumentene vi bruker. For å være ærlig, jeg tror ikke noe av det vi gjør er spesielt. Suksess fra en vekstprosess kommer fra å ha flid til å holde seg til prosessen, fordi 90% ikke gjør det. Prosessen er vanskelig og det kan være kjedelig. Det er lettere å avlede fra prosessen for å jage en annen skinnende utseende objekt. Ikke bekymre deg for å følge prosessen min nøyaktig eller ha de nøyaktige dokumentene jeg bruker. Fokuser på å etablere de ovennevnte 6 elementene i en prosess som fungerer for deg og teamet ditt.

Show me the process!!!!

Hvis du vil se hele prosessen i aksjon, kan du se en video av en presentasjon jeg ga detaljerom denne prosessen. Du kan også lese om hvert trinn i detalj i min Building A Growth Machine-serie.

Se min video her.


Leave a Reply